Resipi Udang Masak Lemak Cili Api Campur Nanas

Masakan lemak cili api atau cili padi, salah satu masakan Negeri Sembilan dan Johor yang sememangnya terkenal dengan masakan bersantan dan pedas. Apa juga jenis masakan lemak cili api pasti membuatkan kita berselera makan.

Salah satu masakan lemak cili api yang sedap adalah masak lemak cili api udang campur nanas. Udang masak lemak cili simple je ikut resipi udang masak lemak cili api negeri sembilan style. Style Johor pun begini juga lebih kurang. Ringkas dan tak banyak bahan yang digunakan.

Resipi Udang Masak Lemak Cili Api Campur Nanas

Resipi Udang Masak Lemak Cili Api Campur Nanas

Bahan-bahan udang masak lemak cili api

Udang
Nanas potong kecil
Santan (1 kotak kalau nak pekat). Kalau pakai santan segar boleh pakai yang 300gram sebungkus atau santan dari 1 biji kelapa
Cili api (ikut tahap pedas masing-masing)
2 inci Kunyit hidup
Garam
Air

Cara Penyediaan

Kisar/tumbuk cili api dan kunyit. Masukkan bahan kisar, santan, air, garam dan nanas. Didihkan dan biarkan sehingga nanas lembut sikit. Sambil tu boleh kacau santan dengan perlahan dan konsisten satu arah supaya santan tak pecah minyak.

Akhir sekali baru masukkan udang dan biarkan masak sekejap. Udang boleh masukkan lambat sikit sebab taknak udang terlebih masak. Udang tak perlu masak terlalu lama sebab udang jenis cepat masak.

Sukatan air tu ikut suka nak letak banyak mana ikut tahap kepekatan yang kita nak. Kalau nak kuah pekat, jangan letak banyak air sangat. Bila udang dah masak boleh matikan api dan sedia untuk dihidangkan.

Masakan lemak cili api sangat mudah tak perlu tumis bagai. Yang penting masakan lemak cili api memang sedap! Lagi sedap kalau gunakan santan segar dan terasa pedasnya.

0 Comments

Post a Comment

Post a Comment (0)

Previous Post Next Post